Държавни детски градини
Откъде научихте за нашия сайт?

Развитие на говора при бебето

Прегледи: 1113 | Създадена: 25/06/2012
Развитие на говора при бебето

Едва ли има на света майка, която да не е изпадала в умиление и безгранична радост, когато чуе простата дума „мама" отправена към нея от най-свидното й същество. Но едва ли всички си даваме ясно сметка колко усилия и дълъг път коства тази дума на детето. Не забравяйте, че този дълъг път трябва да изминете и вие заедно с вашето дете.
Вече казахме, че през първата половин година общуването на възрастния с детето е почти изцяло емоционално. Въпреки това именно в общуването се полагат основите на бъдещата реч на детето, на бъдещото общуване с помощта на думите. Затова, когато се грижите за детето, когато го храните, къпете, преповивате, когато го слагате да спи не си скъпете думите. Те създават не само радостен и емоционален тон в общуването, който се улавя от детето, но и защото то се вслушва във вашата реч, започва да усеща, че думите са адресирани до него и у него се ражда желание да отговори.

 

Кога детето започва да „приказва"?
Съвсем отрано - към втория - третия месец, в моменти, когато е спокойно (дотогава то само плаче, когато е недоволно от нещо). В какво се изразява това „приказване"? Засега само в неясни звуци, най-често отривисти и гърлени: аа, га, ги, кхъ. По-късно, приблизително от четвъртия месец, тези звуци стават по-продължителни: а-а, о-о, а-га, а-ги, а-бу. Това значи, че кърмачето е навлязло в така наречения стадии на гукане.
Особено чаровни са бебетата, когато несръчно започват да изговарят и повтарят отделни звукосъчетания: па-па-па, ма-ма-ма, га-га-га, ка-ка-ка... Точно това е моментът, когато трябва да подкрепите вашето бебе. Вслушайте се внимателно в бъбленето на детето и повторете произнасяните от него срички. Така ще го накарате то да ги повтаря многократно.

Тази своеобразна игра е много полезна за развитие на подражанието, речевия слух и звукопроизношението. Провеждайте тази игра около час след събуждането на детето и само тогава, когато то е в добро настроение. Когато играете тази игра, в никакъв случай не претрупвайте речта си с много думи, а просто повтаряйте отделните звуци или срички, които детето ви може вече да произнася. Не пропускайте този момент от развитието на вашата рожба!
Не очаквайте, че това мило бъблене може от самосебе си да премине в говор. Детето не може само да съставя думи от срички. Именно вие трябва да съставите думи от съчетанията, които кърмачето произнася и да го научите да ги произнася и да нарича с тях мама, баба, тате, кака. По този начин вие помагате да се развият у детето артикулационния апарат и речевия слух.

За да може детето да бъде равностоен партньор в речевото общуване с вас, вие трябва да му помогнете да се научи да разбира речта. Постижения в тази насока са възможни през втората половина на първата годинка. Докато в началото вие се разбирате с бебето благодарение на мимика, жест или интонация, то те започват да стават все по-недостатъчни средства за вашето общуване. Затова не се уморявайте да назовавате действията и предметите: „Стани... Дай ръчички... Вземи топката..." и да ги повтаряте многократно. Постепенно детето започва да разбира отделни думи и кратки фрази.

 

Не прекалявайте с многословието.
Не заливайте детето с поток от думи , между които се губи думата, която искате да научи. Детето не може само да открие думата, с която ние възрастните обозначаваме пухкавото и красиво животинче (коте). За да стане ясна за детето, за да обозначи точно съответния предмет, посочете предмета и го назовете с думата: „това е коте". После, чувайки тази дума във вашия въпрос(Къде е котето?), то започва да търси с очи предмета. Така започва първият етап от речевото общуване между вас. Вие питате или назовавате предмета, а детето отговаря с действията си.
Освен думи за предмети детето може да започне да разбира и думи за действия: стани, седни, дай ръчичка, легни, ела. Това е възможно само, ако вие придружавате всички тези действия със съответната дума.
Към края на първата година детето може да се въздържа от дадено действие, когато му кажете „не" и придружите думата със съответно действие.

 

Първите осмислени думи
на детето се появяват към края на първата годинка. Те не идват изведнъж, а постепенно, благодарение на вашия упорит труд. Първоначално, подражавайки ви детето непрекъснато джомоли - сякаш иска да ни каже нещо. Тогава по-красноречиви са изразите на очите и на лицето, отколкото самото "говорене". Детето интонира, "обяснява", ръкомахайки, имитира говоренето на възрастните по телефона. Поощрявайте тези негови опити и го стимулирайте да продължава да се упражнява. Така се оформя говорния и слуховия апарат и подготвя детето за същинската реч.
Каквото е пропуснато в развитието на речта на детето от 1 до 3 години, после се наваксва трудно, или изобщо не може да се навакса. Ако желаете доброто на своето дете и искате да го предпазите от тези пропуски спазвайте следните златни правила:

  • Развивайте и усложнявайте непрекъснато формите на общуване с детето. Осигурявайте ежедневната „порция" от разнообразна съвместна дейност с него;
  • Не проявявайте прекалена грижовност. Не се стремете да изпълнявате всяко желание на детето, без да изчакате то да ви каже с думи какво иска. Много ясно е, че любящите родители много лесно се досещат за желанията на своето дете, дори когато те са загатнати само със звук или жест. Но вие не бързайте. Дайте възможност на детето да обясни, да каже какво иска. Изпълнявайте само ясно изказаните желания;
  • Обогатявайте непрекъснато детските впечатления. Водете детето на нови места. И говорете - ясно, кратко и разбираемо. Показвайте и назовавайте новите предмети. Обяснявайте. Вие не сте просто бавачка. Вие сте велик възпитател. Детето очаква много от вас;
  • Помагайте на детето в две посоки: да разбира речта на възрастните и да развива собствената си реч;
  • Използвайте речта, за да запознаете детето с правилата на поведение. Обяснете му кой и кога е добър, кой и кога е лош. Давайте пример със собственото си поведение.

 

Кога да започнем да четем книжки?

През третата година детето започва да разбира по-голямата част от речта на възрастните. Тогава можете да му четете приказки, които непременно са придружени от илюстрации. Разбира се това не означава, че богато илюстрованите книжки не бива да присъстват в живота на по-малкото дете. Тъкмо обратното - нека това да са едни от първите му играчки. Първоначално да са гумирани и с ярки илюстрации, за да могат да се мият и да се разказва кратка фабула - с едно-две изречения за всяка картинка. По-късно могат да се включат и книжките от дебел картон с кратък текст и красиви илюстрации.

 

Автономната реч
Докато до година и половина развитието на речта протича доста бавно и детето овладява от 30 до 100 думи, в края на третата година те стават 1200-1500. Характерна за тази възраст е така наречената автономна реч - собствени, измислени думи на детето. Колкото и да е умиляваща тази реч, не я поощрявайте без мярка. Когато детето спомене подобна автономна дума (ам-ам, папо...), вие не пропускайте да отбележите и правилната. Така детето ще може да премине без усложнения към правилната употреба на думите.

 

Ревност и съперничество при децата
Ревността може да бъде и полезна, и вредна Това е силно...
Седем мита за разглезването на децата
Мит 1Ще разглезите бебето, ако се занимавате ...
Как да предпазите бебето си от хранителни алергии
За да намалите риска от поява на алергия у детето ви към...
Детето с физически недостатък
Отнасяйте се към него естественоДетето с физически...
Подхранващи маски за лице
Маска с бадемови трици Маската почиства лицето от...
Как да запазим семейното щастие
"И те заживели щастливо до края на дните си"... Това е...