Държавни детски градини
Откъде научихте за нашия сайт?

8 грешки, които допускаме при хранене на детето

Прегледи: 643 | Създадена: 05/04/2012
8 грешки, които допускаме при хранене на детето

Много често, в опитите си да нахраниш детето се стига до една малка война у дома. Приближаващата се към устата лъжица предизвиква реакция на възмущение и отвращение. Минава половин или може би цял един час, а купичката с храна остава пълна, ти си ядосана и ужасно изнервена от неуспешните опити да пробуташ поне една хапка, а детето отдавна е загубило какъвто и да било интерес към процеса на хранене, независимо колко вкусно и с колко старание е приготвената от теб порция. Къде грешиш с храненето?

Предлагаме ти няколко типични грешки, които родителите допускат, опитвайки се да постигнат на всяка цена успешен резултат с пробутването на поредната порция....

 

1.Използването на подкуп или изнудване
Предполагам ти е познат израза: „Ако си изядеш цялото месо (или грах), после ще има от любимия ти десерт". Това е изключително неправилно, понеже предлагайки десерта като награда, ти всъщност омаловажаваш значението на месото/зеленчуците (в конкретния случай). Детето остава с впечатлението „За какво да ги ям тези неща, нали после ще има нещо сладко" и по този начин предизвикваш точно обратния на желания от теб ефект.


2.Пренебрегване на индивидуалния вкус
Всеки човек може да харесва или не определена храна. Съответно не всяко дете ще обича всяка храна. Съобрази се с неговата индивидуалност и така ще покажеш, че неговото мнение има значение за теб. Замени броколите или морковите с друг зеленчук, ако детето не желае да ги опита. С течение на времето вкусът му ще се промени и тогава ще изпитва желание да опитва повече различни видове храни.
Позволи му известна свобода - например  може да не харесва магданоза в салатата (обясненията колко е полезен едва ли ще свършат работа, но ако му обясниш, че така може да стане много силен може и да го убеди). Ако въпреки това не успееш - отложи магданоза за по-късен етап.
Разбира се, това не важи в пълна степен в случаите, когато детето предпочита само един вид определена храна. Тогава се опитай да му предлагаш разнообразие чрез вида на храната. Външният вид играе огромна роля за първичното възприятие. Поиграй си и направи интересни формички (човечета, самолетчета, цветенца...) от моркови, домати, краставици, от парче пилешко месо - въпрос на въображение :)


3.Постоянно предлагане на междинни закуски
Ако детето ти постоянно гризе солети или царевични пръчици, бисквитки или шоколад и бонбони, не очаквай, че когато настъпи времето за основното ядене то ще е огладняло. Естествено е в такива случаи да не прояви никакъв интерес към предложената храна, дори тя да е от любимата му. Затова избягвай да храниш детето с ненужни калории - най-подходящи в такива случаи са плодовете или зеленчуците (използвай идеите от предишната точка за интригуващ външен вид).
Остави място в коремчето му за пълноценната храна, която ще даде на организма му необходимите полезни вещества и енергия.


4.Сервиране на прекалено големи порции
Много често детето се е нахранило, а в чинията му стои почти пълна. В такива случаи родителите, (и най-често бабите) се опитват да принудят детето да изяде всичко докрай, което също предизвиква отрицателно отношение на детето към храната. От това може да се постигне също ефекта на разширения стомах, при който детето ще се нуждае от все повече и повече храна, за да се засити. Резултат - затлъстяване.
Съвет: преценявай правилно от колко храна се нуждае детето ти. На едно двегодишно дете половин филийка хляб като допълнение към яденето е предостатъчна. 


5.Хранене насила
В старанието си за положителен резултат, изразяващ се в празна чиния, често родителите употребяват натиск - дори да няма желание за приемане на храна. Детето започва да възприема храненето като постоянно контролиран процес, при който родителите се опитват да постигнат своето, независимо от неговите усещания и желания. Постигнатият резултат е отрицателен - детето ще отказва храната, защото е насила принуждавано да го прави, а родителите стават още по-упорити в опитите си. Проблемите се задълбочават а резултатът не е желаният.
Затова: ако детето категорично отказва да яде, остави го до следващото хранене. Няма да умре от глад, но ще почувства последствията от това да не яде с останалите членове на семейството в определеното време.


6.Бързо отказване от предлагането на разнообразна храна
Много родители предлагат на децата си еднообразна храна, защото тя се възприема без противоречия. Но за да се храниш с разнообразна храна, тя трябва да ти бъде предложена. Затова: не се отказвай прекалено бързо - бъди подготвена, че детето ти ще се нуждае от малко повече време, докато свикне с някоя нова храна, дори това да означава, че може да се стигне до нейното изплюване. Продължавай да предлагаш разнообразие, без да принуждаваш детето. Когато види, че и вие се храните с нея, постепенно ще свикне.


7.Прекалена загриженост
Ако детето започне да се храни само с пица и спагети, родителите започват да си мислят, че детето не се храни добре. Но всъщност, ако то расте нормално, положението не е толкова страшно. Нали все пак приема плодове и зеленчуци от време на време? По-важно е отчитането на храната, която се приема за по-дълъг период от време, а не за всеки отделен ден.


8.Даване на лош пример
Не можеш да очакваш детето да се храни добре и здравословно, ако ти и таткото не се храните по този начин. Хранете се заедно - всички на масата, постарай се трапезата да изглежда добре, създай уют и топлина. Постепенно всичко ще се нареди.

 

 

Ревност и съперничество при децата
Ревността може да бъде и полезна, и вредна Това е силно...
Седем мита за разглезването на децата
Мит 1Ще разглезите бебето, ако се занимавате ...
Как да предпазите бебето си от хранителни алергии
За да намалите риска от поява на алергия у детето ви към...
Детето с физически недостатък
Отнасяйте се към него естественоДетето с физически...
Подхранващи маски за лице
Маска с бадемови трици Маската почиства лицето от...
Как да запазим семейното щастие
"И те заживели щастливо до края на дните си"... Това е...