Държавни детски градини
Откъде научихте за нашия сайт?

Стресът в работата и как да се борим с него

Прегледи: 910 | Създадена: 23/02/2012
Стресът в работата и как  да се борим с него

 

Стрес на работното място? Звучи ли ви познато?

 

Много често хората дори не се замислят за това, че са подложени на постоянен стрес.

Работата се оказва особено важна в нашия живот. Толкова важна, че успява да измести семейството, общуването с приятели и почивките. Отначало всичко е просто, любимата работа ви радва, възниква желанието да се свърши колкото може повече. Вас ви хвалят, ставате пример за сътрудниците, получавате премии. Всичко е прекрасно.

Но човешкият организъм не разполага с безпределни възможности. Той е способен на много, но рано или късно започва да изпраща заплашителни сигнали, докато стресът пристъпи към своята разрушителна работа.

Стресовото състояние на организма се обуславя от действието нa отделените в кръвта хормони, което води до учестяване на сърцебиенето и дишането, повишаване  на кръвното налягане и нивото на кръвна захар, започва усилено потоотделяне, разширяват се зениците. Организмът се подготвя да приеме допълнително натоварване. В повечето случаи стресът е нормален биологически механизъм, защитаващ организма и психиката на човека. Стресовите механизми се включват тогава когато се увеличи физическата и психическата натовареност. Стресът изпълнява своята биологична функция и всичко протича в пределите на нормата дотогава, докато не стане продължително явление. Случва се така, че мехнизмите, отключили стресовия механизъм вече ги няма, но човек не успява да се възстанови  и да се върне към предишното си състояние.

Първоначално стресът се проявява като подготовка за самозащита при възможност за евентуална опасност. На нивото на подсъзнанието се оформя представа за нещо, което представлява потенциална заплаха. След това  организмът започва да се противопоставя на самата стресова ситуация и , по възможност, се пристъпва към  компенсиране на силите, изгубени в борбата със стреса. Ако влиянието на стреса продължи много дълго време, то на организма не му стигат сили и време за възстановяване и чисто и просто се изтощава.  Като следствие, стресът става сериозен проблем, който може да бъде причина за развитието на различни психични и соматични разстройства .

В последно време този проблем се проявява все по - често както в индивидуален, така и в колективен план. Факторите за формиране на стресови ситуации са много, и ако не е възможно те да бъдат премахнати, то поне могат да се намалят негативните последици.

Към най-общите фактори, благоприятстващи възникването на проблеми свързани със стреса, могат да се отнесат еволюцията в сферата на труда : глобализация, нарастване интензивността на професионалната натовареност, стремително развитие на нови технологии и т.н.  Стресът се превръща в  неразделен спътник на много професии, дори започва да се разглежда като положително явление, доколкото стимулира производителността и активността на персонала. С други думи, стресът е подобен на стимулатор - установено е, че в малки дози той помага на човек максимално да използва енергията си и да издържа на трудовия ритъм, но тази енергия трябва да се използва разумно, защото лесно може да се обърне срещу вас и да се превърне в прекомерна умора и неадекватно поведение. Дали сте работник или началник, сблъсквайки се със стреса, Вие трябва да умеете да разпознавате неговите източници и причини, за да можете ефективно да го преодолявате.

Много често е трудно да се разграничи стресът, свързан със семейния и всекидневен живот и този, породен на работното място. Смята се, че най- податливи на стрес в работата си са  хората, които са стресирани и в частния си живот, което  не бива да се приема за достатъчно основание за подценяване сериозността на чисто професионалния стрес. Независимо от типа професия, той може да бъде предизвикан от високи изисквания  в количествен (доход, производствена натовареност, натиск в йерархията) или качествен ( точност, качество, бдителност) план,  а също така от своеобразието на работния ритъм ( монотонност, липса на самостоятелност). Стресът е пряко свързан и с организацията на работа : ако задачите не са планирани правилно и не са добре разпределени в екипа, ако поръченията на ръководителя са неточни  или противоречат на изискванията на длъжността на съответния работник, за всеки ще е трудно да избегне стреса.

Чувството на дискомфорт в работата се усилва и от някои външни фактори от физически характер : шум, жега, лоша ергономичност на работното място, лоши условия в самото помещение, недостиг на пространство или осветеност. И накрая, трябва да се отчетат и психосоциалните фактори : слаба съгласуваност на действията и обтегнати отношения вътре в колектива, авторитaрна обстановка, отсъствие на заслужена система за поощрения.

Борбата със стреса в работата е от особено значение както на индивидуално, така и на колективно равнище. За да избегнат стресовите ситуации, на служителите се препоръчва да следват няколко прости съвета. На нивото на предприятието ръководителят трябва да се научи своевременно да забелязва проявите на стрес у подчинените си в рамките на индивидуални беседи или групови общувания и да се старае да подобри условията на труд. А най-главното оръжие против стреса се явява разбирането и диалогът. Борбата със стреса е всекидневна и трудна битка, която трябва да умеем да водим едновременно с всички достъпни средства.

 

Въпреки че, абсолютно средство срещу стреса не съществува все пак могат да се постигнат много положителни резултати следвайки няколко полезни съвета:

 

  • Не позволявайте работата да ви управлява. Помнете - трудът не е естествена потребност на вашия организъм, а необходимост, насочена към получаване на средства за удовлетворяване на потребностите. Минимум два пъти седмично отделяйте време за социални мероприятия : театър, кино, среща с приятели и т.н.
  • Обезателно обядвайте! Не сандвич с кафе на работната маса. Организмът се нуждае от пълноценна обедна почивка : разходка в столовата или барчето, избор на ястие от разнообразно меню, бавно хранене. А киселото мляко или вафлата, която си взимате ,за да се подкрепите през деня няма отношение към обяда. А по време на полагаемата обедна почивка не говорете и не мислете за работа.
  • Добрият сън е от особено значение. Недоспиването увеличава и провокира стреса. Легнете си малко по-рано, постепенно прибавяйки време към съня си. Отначало добавете 15 минути повече сън, после половин час и така докато достигнете до 1 час. Ще се убедите колко по-добре ще се почувствате и колко по-продуктивни ще сте в работата си.
  • Правете си паузи на работа, минимум 3-4 минути ежечасно. Изправете се,разходете се, дори само около работната маса, направете няколко дихателни упражнения. Задайте на колегите си няколко незначителни и неангажиращи въпроси, които не са свързани с работата. Така отвличате и себе си и тях от рутината.
  • Физическото натоварване е от особено значение. Даже и обикновена разходка с бодра крачка снема напрежението и помага да се справите с ежедневните натоварвания. Добре е  да се редуват интелектуален с физически труд.Трябва да се научите да се радвате на живота, да забелязвате красивото и привлекателното около себе си. Ако по време на разходка обръщате внимание на това, което ви заобикаля, за вас то ще стане източник на положителни емоции. А именно това е нещото, което липсва в живота ви за да се справите със стреса.
  • Дишайте свеж въздух. Проветрявайте помещението, ако има възможност, и обезателно излизайте навън през обедната почивка.
  • Научете се да казвате „Не". Никога не се съгласявайте да изпълнявате работа само защото не искате да разочаровате началника или колегата си. Трезво оценявайте собствените си сили и не стоварвайте на организма си непосилен товар.
  • Не се колебайте да искате помощ. Дори незначително съдействие от колегите понякога може да допринесе значително за скъсяване на времето за изпълнение на работната задача.
  • Разумно разпределяйте силите и планирайте работните задачи. Разбийте работата си на малки сегменти и си поставяйте близки, междинни и отделни цели. Планирайте задачите си за ден или два и изпълнявайки ги ще почувствате удовлетворение от работата, което  ще препятства появата на стрес.
  • Ако в края на деня обикновено ви остават неизпълнени задачи, преанализирайте как използвате времето и как планирате своя труд. Приемете като правило при никакви обстоятелства да не се задържате в службата след определеното работно време.
  • Преди да си тръгнете, съставете си план за работа за следващия ден. Постарайте се да завършите работата си половин час преди времето когато си тръгвате за вкъщи. Направете кратък обзор на работния ден, нахвърляйте задачите си за следващия ден. Не отлагайте планирането на работния ден за времето когато пътувате към местоработата си на другата сутрин. В това време по-добре обмисляйте други проблеми, несвързани със службата.

 

Ревност и съперничество при децата
Ревността може да бъде и полезна, и вредна Това е силно...
Седем мита за разглезването на децата
Мит 1Ще разглезите бебето, ако се занимавате ...
Как да предпазите бебето си от хранителни алергии
За да намалите риска от поява на алергия у детето ви към...
Детето с физически недостатък
Отнасяйте се към него естественоДетето с физически...
Подхранващи маски за лице
Маска с бадемови трици Маската почиства лицето от...
Как да запазим семейното щастие
"И те заживели щастливо до края на дните си"... Това е...