Държавни детски градини
Откъде научихте за нашия сайт?

Как да понижим нивото на "лошия" холестерол в организма ни

Прегледи: 799 | Създадена: 31/01/2012
Как да понижим нивото на "лошия" холестерол в организма ни

 

 

Организмът сам произвежда 85% от своя холестерол. Останалите 15%  се внасят с храната. Проблеми създават повишените стойности на "лошия" холестерол в кръвта. Балансът се постига чрез увеличаването на "добрия".

 

LDL холестерол ("лош" холестерол)

Липопротеините, които пренасят холестерола от черния дроб до другите тъкани на тялото, са с ниска плътност и се наричат Low Density Lipoproteins. Холестеролът, който се пренася от тях е т.нар. LDL холестерол. Когато нивото на LDL холестерола е високо, той  се отлага във вид на плаки по вътрешните стени на кръвоносните съдове, което увеличава риска от развитие на атеросклероза и сърдечно-съдови заболявания.

 

HDL холестерол ("добър" холестерол)

Липопротеините, които пренасят холестерола обратно към черния дроб, са с висока плътност и се наричат High Density Lipoproteins. Този холестерол се нарича HDL холестерол. Той се метаболизира в черния дроб и няма риск за отлагането му върху стените на кръвоносните съдове. Специалистите са категорични, че дори стойностите на лошия холестерол да не са завишени, ако тези на добрия са ниски, рискът от атеросклероза остава висок.

 

 

ПОЛЕЗНИ ХРАНИ:

 

  • Пийте по 2-3 литра вода дневно, защото водата спомага за увеличението на фибрите в храната. Влакната стимулират производството на HDL холестерол и спомагат по - бързото усвояване на мазнините от тялото.

 

  • Уверете се, че храната, която избирате е богата на антиоксиданти и нутриенти, включващи витамин С, витамин А, витамин Е и селений. Те се съдържат в най- голямо количество в някои сушени плодове (най-вече в сушените сливи) и в пресните плодове и зеленчуци. Те предотвратяват утаяването на LDL холестерола в кръвоносните съдове.

 

  • Увеличете консумацията на рибни мазнини, които се съдържат в скумрия, сьомга, сардина, херинга и риба тон. Те съдържат омега-3 мастни киселини, които предотвратяват наслагването на плаки по артериите и предпазват кръвта от съсирване.

 

  • Включете чесъна в диетата си, защото предпазва кръвоносните съдове от LDL холестерола.

 

  • Увеличете приема на ненаситени мазнини - зехтин, бадеми, нерафинирани масла и ядки. Приемането на тези съставки предпазва от сърдечно-съдови заболявания, някои видове рак и е предпоставка за дълъг живот.

 

  • Яжте храни, богати на соя (соево мляко и др.), защото тя предпазава от сърдечно-съдови заболявания, понижава кръвното налягане и нивото на LDL холестерола.

 

  • Пийте по една чаша вино или бира, защото те са богати на антиоксиданти и подпомагат произвеждането на добър холестерол, а за кръвоносните съдове - да не се утаява лош холестерол.

ВРЕДНИ ХРАНИ:

 

  • Не яжте наситени мастни киселини (животински мазнини), защото те ускоряват процеса на производство на лош холестерол. Не е задължително да ги изключите напълно от менюто си, но ограничете тяхното количество и винаги ги консумирайте с фибри и вода, за предпочитане (например сирене с пълнозърнест хляб и чаша вода).

 

  • Намалете употребата на храни, които намаляват нивото на добрия холестерол - маргарините и мазнините за готвене (изключение прави само зехтинът). Част от растителните мазнини, например слънчогледовото олио (в което преобладават полиненаситените мазнини) при нагорещяване произвежда мастни киселини.

 

 

Ревност и съперничество при децата
Ревността може да бъде и полезна, и вредна Това е силно...
Седем мита за разглезването на децата
Мит 1Ще разглезите бебето, ако се занимавате ...
Как да предпазите бебето си от хранителни алергии
За да намалите риска от поява на алергия у детето ви към...
Детето с физически недостатък
Отнасяйте се към него естественоДетето с физически...
Подхранващи маски за лице
Маска с бадемови трици Маската почиства лицето от...
Как да запазим семейното щастие
"И те заживели щастливо до края на дните си"... Това е...