Държавни детски градини
Откъде научихте за нашия сайт?

Диета за спортисти

Прегледи: 594 | Създадена: 23/11/2011
Диета за спортисти

 

Ако спортувате, и спортът е наистина важен за вас, трябва да се грижите добре за организма си и да се храните правилно. Има няколко основни правила, които трябва да спазвате.


1. Тренировките на гладен стомах могат да ви накарат да се почувствате немощни, но пък работата на пълен стомах може да ви причини стомашни разстройства и неудобства. Идеално е състоянието, при което преди тренировка сте хапнали лека закуска. Можете да изберете от следните варианти:

-сушени плодове или банан

-малка кофичка кисело мляко

-ядки

 

2. Въглехидрати

Ако тренировката продължи 30 и повече минути, организмът ви ще има нужда от въглехидрати, с които да възстанови запасите си от гликоген. Опитайте се да си изградите навик след тренировка да правите лека закуска, включваща няколко пресни или сушени плода с чаша прясно мляко.

Препоръчително е да се консумира по 1г въглехидрати на 1кг телесна маса. Като правило, 10г въглехидрати се съдържат в 25г сушени кайсии, 20г сушени смокини, 1банан, 190мл обезмаслено прясно мляко.

 

3. Протеини

Спортистите трябва да набавят на организма си повече протеини. Въпреки, че това изискване важи в по-голяма степен за "сериозните спортисти", отколкото за хората, водещи заседнал начин на живот, препоръчително е да се консумира по 1,5 - 1,8г протеини на 1кг телесна маса.

 

4. Вода

Пиенето на вода е един от основните аспекти за добрата работа на тялото, защото по време на тренировка тялото губи голямо количество течности и дехидратирането на организма затруднява извършването на физическо натоварване. Добре е по време на тренировка да пиете вода в малки количества.

За да прецените от колко вода се нуждае вашето тяло, претеглете се преди и след тренировката. След това имайте предвид, че организмът ви се нуждае от 1 - 1,5 литра вода на "стопен" килограм. Това означава, че се тялото ви се нуждае от 2,0 - 2,5 литра вода на ден.

 

5. Много популярни са т.нар. "спортни напитки". Но вие няма да се нуждаете от тях ако количеството и качеството на приеманата от вас храна отговаря на потребностите на тялото ви, т. е. ако се храните добре.

Ако обаче сте сериозни спортисти тези напитки могат да бъдат алтернатива на водата, защото съдържащите се в тях сол и захар способстват за по-бързо приспособяване на тялото към неговия баланс от течности, както и ще помогнат за набавянето на така нужния гликоген.

Не консумирайте подобни напитки, съдържащи повече от 10 г въглехидрати на 100 мл течност, защото те ще дехидратират тялото ви още повече, така както кока колата и напитките, съдържащи кофеин.

 

6. Интензивните тренировки увеличават производството на свободни радикали в тялото, което от своя страна увеличава риска от вирусни заболявания и настинки. В този случай е необходимо да вземате добавки, които противодействат на свободните радикали, но трябва да се уверите, че храната, която консумирате е богата на витамин С (портокали, лимони, киви) и витамин Е (ядки, семена и растителни масла).

Обърнете внимание и на храните съдържащи бета каротин (повечето плодове и зеленчуци, особено с червен и оранжев цвят) и селений (ядки и семена).

 

Ревност и съперничество при децата
Ревността може да бъде и полезна, и вредна Това е силно...
Седем мита за разглезването на децата
Мит 1Ще разглезите бебето, ако се занимавате ...
Как да предпазите бебето си от хранителни алергии
За да намалите риска от поява на алергия у детето ви към...
Детето с физически недостатък
Отнасяйте се към него естественоДетето с физически...
Подхранващи маски за лице
Маска с бадемови трици Маската почиства лицето от...
Как да запазим семейното щастие
"И те заживели щастливо до края на дните си"... Това е...