Държавни детски градини
Откъде научихте за нашия сайт?

Как да научим детето си да се храни здравословно

Прегледи: 592 | Създадена: 07/11/2011
Как да научим детето си да се храни здравословно

 

Правилното хранене е също толкова важно родителско задължение, както и възпитанието. С раждането на детето започват и грижите за неговото хранене, което е определящо за развитието, здравето и растежа.

Може да се каже, че най-подходящ за създаването на здравословен модел на хранене е периодът между третата и седмата година на детето, тъй като в тази възраст то подражава на възрастните и е в състояние да изгради полезни хранителни навици.

Има няколко начина за изграждане на здравословно хранително поведение на вашето дете.

 

 

1.     Осигурявайте редовно хранене с пълноценна и разнообразна храна.

  • Осигурявайте максимално разнообразие в консумацията на храни
  • Включвайте в менюто на децата храни от четирите основни групи - хляб, зърнени храни и картофи; плодове и зеленчуци; мляко и млечни продукти; месо, риба, яйца, бобови храни и ядки.
  • Хранете децата си четири пъти дневно, тъй като редовното хранене предотвратява приема на големи количества храна наведнъж и допринася за по-доброто храносмилане. На един прием детето не трябва да консумира повече от 350 - 400 грама храна. Закуската е важна и не трябва да се пропуска!

 

2.     Добавяйте към детското меню свежи плодове и зеленчуци.

  • Предлагайте на детето си плод или зеленчук при всяко хранене.
  • Наблегнете на употребата на суровите зеленчуци и плодове, тъй като при термична обработка част от съдържащите се в тях витамини се губят.
  • Осигурявайте през всички сезони на годината разнообразие от пресни, замразени, сушени, консервирани плодове и зеленчуци.

 

3.     Заместете тлъстите меса и месни продукти с птиче месо, телешко месо и риба.

  • Ограничете присъствието на колбаси на трапезата до 2 пъти седмично.
  • Приготвяйте риба или морски дарове един - два пъти седмично.
  • Преди готвене винаги отстранявайте кожата от птиците и видимата мазнина от месото.

 

4.     Давайте на детето мляко и млечни продукти с ниско съдържание на мазнини и сол.

  • Осигурете на детето си ежедневен прием на мляко и млечни продукти, защото те са изключително важни за неговото развитие.
  • Избирайте прясно и кисело мляко с ниско съдържание на мазнини (до 2%) или обезмаслено (0,1 - 0,5%).
  • Обезсолявайте саламуреното сирене чрез предварително накисване във вода.

 

5.     Ограничете приема на мазнини.

  • Замествайте животинските мазнини с растителни.
  • Предпочитайте употребата на зехтин пред тази на слънчогледово олио.
  • Добавяйте възможно най-малко количество мазнина при приготвяне на ястията.

 

6.     Ограничете общия прием на сол за деня.

  • Намалете количеството на добавената сол при приготвяне на ястията и салатите.
  • Никога не слагайте солница на масата по време на хранене.
  • Ограничете употребата на туршии през зимния сезон до 2 - 3 пъти седмично.

 

7.      Ограничете приема на захар и захарни изделия.

  • Ограничавайте консумацията на захарни и шоколадови изделия, сметанови и сиропирани сладкиши.
  • Не позволявайте на детето приема на газирани напитки.
  • Вместо захар, сложете лъжичка мед в млякото или чая.

 

8.     Ограничете консумацията на тестени и сладкарски изделия.

  • Поне два пъти седмично включете в менюто на децата си пълнозърнест хляб
  • Ограничете до веднъж седмично приема на макаронени изделия и зърнени храни (жито, ориз, овесени ядки, царевица и други).

ВАЖНО: Добре е да знаете, че:

  • На един хранителен прием не трябва да давате на детето повече от 350-400 грама храна. Примерното общо количество хранителни продукти за деня може да съдържа:

-пресни зеленчуци (около 350 грама)

-пресни плодове (около 300 грама)

-млечни продукти (около 400 грама/милилитра)

-хляб (до 3 филийки дневно)

 

  • При варене зеленчуците трябва да се поставят в кипяща вода, която да ги покрива. По време на цялото варене съдът трябва да е плътно затворен с капак.
  • Сол се добавя чак в края на термичната обработка.

 

Ревност и съперничество при децата
Ревността може да бъде и полезна, и вредна Това е силно...
Седем мита за разглезването на децата
Мит 1Ще разглезите бебето, ако се занимавате ...
Как да предпазите бебето си от хранителни алергии
За да намалите риска от поява на алергия у детето ви към...
Детето с физически недостатък
Отнасяйте се към него естественоДетето с физически...
Подхранващи маски за лице
Маска с бадемови трици Маската почиства лицето от...
Как да запазим семейното щастие
"И те заживели щастливо до края на дните си"... Това е...